Oś czasu

1916

1916

Magistrat wykupił na Biedaszkowie około 112 hektarów gruntu, gdzie w latach 1916-1917 urządzono pole wzlotów i zbudowano ok. 10 stalowych, oszklonych hangarów. Na terenie lotniska zbudowano również bocznicę kolejową połączoną z linią Bydgoszcz-Inowrocław, hamownię, koszary, warsztaty, magazyny, mieszkania dla oficerów, biura sztabu i inne pomieszczenia. Pole wzlotów dla samolotów było trawiaste i miało powierzchnię ok. 88 ha

1917

1917

W roku 1917 na lotnisku stacjonował niemiecki Lotniczy Oddział Zapasowy nr 13 (niem. Flieger Ersatz Abteilung nr 13), który liczył 14-16 samolotów, 10 oficerów i 100 osób obsługi naziemnej. Na miejscu znajdowała się szkoła obserwatorów lotniczych. Po wybuchu powstania wielkopolskiego (grudzień 1918 r.) dwóch pilotów Polaków (Antoni Bartkowiak i Alojzy Błażyński), którzy służyli w jednostce, dokonało ucieczki do wielkopolskich oddziałów powstańczych.

1921

1921

Od 1921 lotnisko mieściło ośrodki szkolące kadry lotnicze – pilotów i mechaników. Pierwszą szkołą, jaką ulokowano na lotnisku bydgoskim była I Szkoła Lotników, przeniesiona w sierpniu 1920 z Dęblina. Kolejna powstała w wyniku przeniesienia Niższej Szkoły Pilotów z Krakowa. Pod koniec 1920 w wyniku połączenia powyższych jednostek powstała Szkoła Pilotów w Bydgoszczy, która zajmowała się podstawowym szkoleniem pilotów do różnych rodzajów lotnictwa

1929

1929

Na w okres międzywojenny przypada początek regularnych połączeń lotniczych z Bydgoszczy do innych miast i krajów. Polskie Linie Lotnicze LOT korzystały z lotniska dzięki uprzejmości władz wojskowych. Od 1 czerwca 1929 roku do 11 września 1933 roku Bydgoszcz utrzymywała bezpośrednio lub pośrednio połączenie lotnicze z miastami w Polsce (Warszawa, Katowice, Kraków, Lwów, Poznań, Gdańsk) i Rumunii (Bukareszt, Gałacz). W 1929 r. oferowano codzienne połączenia z Poznaniem i Gdańskiem. Następnie Bydgoszcz stała się stacją przesiadkową na trasie Wilno-Gdańsk-Warszawa-Katowice.

1930

1930

W 1930 utrzymywano tylko połączenie z Warszawą. Na tej linii 27 lipca 1931 roku, koło Kaszczorka pod Toruniem rozbił się pasażerski Junkers F 13 SP-MC „Cezar” (nr fabr. 627). W 1931 dla potrzeb połączenia z Gdańskiem uruchomiono oddział celny na bydgoskim lotnisku. Ostatecznie połączenia pasażerskie LOT-u zawieszono 11 września 1933. Ogółem w okresie międzywojennym Port Lotniczy w Bydgoszczy obsłużył 3300 samolotów, 5495 pasażerów, 143156 kg bagażu i towaru oraz 6620 kg poczty i czasopism. Pod względem przewozów, w portach lotniczych Polski, lotnictwo bydgoskie uplasowało się za Wilnem (3,5 tys. samolotów, 14,5 tys. pasażerów) i przed Łodzią (859 samolotów i 2,0 tys. pasażerów)

1939-1945

1939-1945

Podczas okupacji niemieckiej na bydgoskim lotnisku szkolono rekrutów Luftwaffe, a w latach 1942-1945 stacjonował tu Zapasowy Dywizjon Bliskiego Rozpoznania. Podczas okupacji działała w Bydgoszczy Konspiracyjna Szkoła dla Małoletnich Lotnictwa kierowana przez komendanta pilota Benedykta Dąbrowskiego. Młodzież tej szkoły zdobyła szturmem lotnisko tuż przed wkroczeniem Armii Radzieckiej do miasta.

1945-1989

1945-1989

Od 1945 roku na bydgoskim lotnisku stacjonowało szereg jednostek polskiego Lotnictwa Wojskowego. Wśród nich można wymienić m.in.: Pułk Lotnictwa Szturmowego (od 1945 r.), Pułk Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego (1957-1993), Samodzielny Pułk Obserwacyjno-Meldunkowy OPL (lata 50.), Samodzielny Pułk Artylerii Przeciwlotniczej OPL (lata 50.) Dowództwo 2 Korpusu Obrony Powietrznej Kraju (1957-2007) 2 Brygada Radiotechniczna (1974-2006) 2 Węzeł Łączności (1969-2007) 2 Eskadra Lotnictwa Transportowo-Łącznikowego, a w jej składzie jedyna w Polsce Lotnicza Grupa Poszukiwawczo-Ratownicza,

1992

1992

Reaktywowanie cywilnego portu lotniczego w Bydgoszczy nastąpiło w 1992 w efekcie dokonujących się w kraju przemian gospodarczych. W celu uruchomienia lotniska powołano wówczas Bydgoską Korporację Lotniczą Sp. z o.o., która funkcjonowała do czerwca 1995, kiedy to została przekształcona w spółkę akcyjną Port Lotniczy Bydgoszcz S.A. W 1992 reaktywowano cywilne połączenia czarterowe (Grecja), a od 1996 uruchomiono regularne loty do Warszawy i nieregularne do Szczecina. Początkowo pasażerów odprawiano w tymczasowych pomieszczeniach z kontenerów zlokalizowanych w części lotniska od strony ul. Kujawskiej.

2004

2004

1 maja 2004 został oddany do użytku budynek nowego terminala pasażerskiego. Zarządca portu otrzymał tytuł „Firmy roku 2003” za wkład w rozwój regionu i regionalnego transportu lotniczego. 31 stycznia 2004 została wręczona przedstawicielom zarządcy statuetka Polskiego Klubu Biznesu. Przy lotnisku nadal funkcjonowała wojskowa baza lotnicza oraz Lotnicza Grupa Poszukiwawczo-Ratownicza. Od listopada 2004 cywilny port lotniczy nosi imię Ignacego Jana Paderewskiego.

2005

2005

30 października 2005 uruchomiono pierwsze stałe, codzienne połączenie międzynarodowe z Londynem Stansted. Z usług portu lotniczego korzystały linie: LOT, Ryanair, Jet Air.

2011

2011

9 lutego 2011 odprawiony został milionowy pasażer linii lotniczej Ryanair w bydgoskim porcie. W październiku 2012 roku oficjalnie liczba pasażerów przekroczyła 300 tys. pasażerów.

2015

2015

W październiku 2014 na wspólnej konferencji prasowej regularnych lotów Lufthansy z Bydgoszczy do lotniska-hubu we Frankfurcie. Pozyskanie tego nowego, prestiżowego przewoźnika było efektem licznych działań handlowych władz Portu jak też inwestycji w polepszenie bezpieczeństwa i komfortu obsługiwanych pasażerów.

W 2015 roku zakończono cykl inwestycji realizowanych w ramach RPO. W ramach projektu wyremontowano drogę startową, płyty postojowe, drogi kołowania oraz system elektroświetlny. Zakupino również nowy sprzęt do obsługi samolotów oraz wóz bojowy dla Lotniskowej Służby Ratowniczo- Gaśniczej. Ostatnią inwestycją był system FIS/FIDS składający się z ponad 40 ekranów, na których na bieżąco można śledzić informacje rozkładzie o statusie lotów.

2016

2016

16 czerwca 2016 pierwsi pasażerowie odlecieli do Rzymu samolotem Boeing 737-300 ze 148 miejscami na pokładzie. W poniedziałki i czwartki samolot będzie startował z rzymskiego lotniska Fiumicino o godzinie 11:55 aby wylądować w Bydgoszczy o 14.25. W podróż powrotną maszyna wyruszy o godzinie 15:10 i wyląduje na lotnisku Rzym-Fiumicino o godzinie 17:35.